Dag van het kleuteronderwijs

Maandag 20 mei 2019

"Zin in leren, zin in leven" beoogt, zoals jullie intussen wel al gemerkt en geproefd hebben, de harmonieuze ontwikkeling van onze kinderen. Weet dat jij als leerkracht ertoe doet want ontwikkelen doe je samen.

 

Wat mag je op onze kleuterdag verwachten? Je zal heel wat inspiratie opdoen om onze kleuters zo harmonieus mogelijk te ondersteunen. 

 

Albert Janssens zal tijdens zijn openingsreferaat tips en kenmerken geven over wat wij als goeie leerkracht moeten bezitten om ontwikkeling van kleuters optimaal te stimuleren. 

 

Binnen onze verschillende werkwinkels gaan we op ontdekking doorheen:

  • Het ontwikkelveld van initiatief en verantwoordelijkheid waarbij je te weten komt hoe je zelfsturing kan trainen bij 4- 8 jarigen.
  • Het ontwikkelveld motorische en zintuiglijke ontwikkeling waar je bewegend leren en de bewegingshoek van naderbij gaat bekijken.
  • Het muzische ontwikkelveld waarbij we inzoomen op de ontwikkelthema's muziek en drama.

Als laatste maar niet onbelangrijk ontwikkelveld taalontwikkeling krijg je tips en tricks voor meer taal, meer denken en meer onderwijstijd doorheen de dag.

 

Benieuwd naar deze boeiende, praktische kleuterdag?

Schrijf je dan snel in.

Programma

09.30 uur: openingsreferaat: "Ontwikkelen doe je samen!" door Dhr. Albert Janssens, onderwijscoach CeSMOO ebvba

10.15 uur: pauze met koffie en thee

10.30 uur: werkwinkels reeks 1

12.00 uur: broodjesmaaltijd met soep

12.45 uur: werkwinkels reeks 2

14.15 uur: pauze met frisdrank

14.30 uur: werkwinkels reeks 3

16.00 uur: einde

Praktische informatie

De "Dag van het kleuteronderwijs" zal plaatsvinden op maandag 20 mei 2019 in het Sint-Baafshuis, Biezekapelstraat 2 te 9000 Gent.

 

Bijdrage: 110,00 EUR (broodjesmaaltijd met soep inbegrepen).


Openingsreferaat: "Ontwikkelen doe je samen!"

Albert Janssens, CeSMOO ebvba

 

"Ontwikkelen doe je samen", gebaseerd op het M.I.S.C.-concept van Pnina Klein, verschilt in essentie van de meeste andere methodes die we kennen en gebruiken in de begeleiding van jonge kinderen. Meestal gaat de aandacht naar "het leren kennen van het kind". Er bestaan tal van modellen om kinderen te observeren en hun ontwikkeling in kaart te brengen. 

"Ontwikkelen doe je samen" vertrekt daarentegen van het "leren kennen van de interactie tussen de kinderen en hun begeleiders". Kinderen ontwikkelen in interactie met hun omgeving en één van de belangrijkste personen in die omgeving zijn de leerkrachten. "Ontwikkelen doe je samen" geeft de kenmerken van een goede basishouding van de leerkracht van waaruit de ontwikkeling van jonge kinderen optimaal wordt gestimuleerd.