Tweedaagse voor ICT-coördinatoren

Donderdag 12 december 2019 en vrijdag 13 december 2019

Overzicht van de werkwinkels op donderdag 12 december 2019

Tijdens de eerste dag word je in verschillende sessiemomenten door de lesgevers ondergedompeld in onderstaande materies.

Werkwinkel 1: 101 tips en trucs voor technische ICT-coördinator

Frank Bevers, zaakvoerder Nexco bvba

 

In deze werkwinkel krijg je eerst een aantal tips & trucs aangereikt m.b.t. Windows systeembeheer en is er ook gelegenheid om tips uit te wisselen. We starten met een kort plan van aanpak i.v.m. Windows 10 zodat je steeds met een actuele Windows 10 versie kan werken zonder dat Microsoft in het midden van het schooljaar roet in het eten komt gooien met een ongevraagde upgrades.

 

Daarna passeren een aantal utilities de revue en lichten we toe hoe je op een pragmatische manier kan omgaan met systeembeheer & ondersteuning maar ook hoe je omgaat op het vlak van ICT met gebruikers & collega's.

 

We focussen op het Microsoft Windows eco-systeem; we gaan het dus niet hebben over Chromebooks, iPads , digitale borden, digital signage enz. 

Werkwinkel 2: ICT op KlasCement: inhoud en expertise voor de ICT-coördinator

Jan Redant, moderator ICT bij KlasCement

 

Voorstelling van de projectsite ICT op KlasCement + SELFIE.

Net begonnen als ICT-coördinator in het onderwijs? Of ben je een ervaren rot in het vak? Misschien zit je met heel wat vragen of ben je op zoek naar handig materiaal? Of heb je zelf een aantal good practices die je graag wil delen? Op de nieuwe projectsite van KlasCement delen 1000'en leerkrachten en ICT-coördinatoren kennis en expertise voor alles wat met ICT in het onderwijs te maken heeft. Je vindt er via tientallen themapagina's nuttige tips, links, stappenplannen, praktijkvoorbeelden, tools,…  Al deze middelen kan je bewaren én delen via handige favorietenmappen. Naast deze site tonen we je hoe je aan de slag kan gaan met SELFIE: de tool van de Europese Commissie waarmee je nagaat hoe technologie op jouw school gebruikt wordt en dat de basis kan zijn voor een goed uitgebouwd ICT-beleid. 


Overzicht van de werkwinkels op vrijdag 13 december 2019

Tijdens deze tweede dag maak je een keuze uit 1 van de 2 onderstaande onderwerpen. Dit onderwerp zal door de lesgever tijdens een eerste inputmoment gekaderd worden en verschillende toepassingsmogelijkheden zullen verduidelijkt worden. Nadien ga je, met dezelfde lesgever, concreet aan de slag met dit onderwerp of een deelaspect daarvan. Op het einde van deze dag zal je concreet inhouden uitgewerkt hebben of opgestart hebben.

Werkwinkel 3: Doe meer met Google Formulieren! Slimme uitbreidingen!

Joëlle Robberecht, nascholer Katholiek Onderwijs Vlaanderen

 

Tijdens de inputsessie maak je kennis met extra functionaliteiten binnen Google formulieren door het gebruik van interessante add-ons. Bv. hoe organiseer je een workflow met inschrijving en goedkeuring, een sportdag of oudercontact? Hoe kun je het formulier afsluiten na een bepaald tijdstip? Hoe kun je de antwoorden op je formulier in een Google Document gieten met behulp van een sjabloon? En nog veel meer! Ontdek ze allemaal tijdens deze werkwinkel! 

 

Bij praktijkmoment 1 krijg je de kans om onder begeleiding alle mogelijkheden uit te testen afgestemd op eigen schoolpraktijk. 

 

Tijdens praktijkmoment 2 is het de bedoeling dat op basis van de door jullie bezorgde gegevens en vragen een uitwisseling van informatie, tips en tricks tussen de deelnemers plaatsvindt rond het gebruik van G Suite for Education. 

Werkwinkel 4: Office 365 - Beheer SharePoint sites en documenten

Elsje Maginet, AIV - aanspreekpunt Informatieveiligheid & ICT-beleidsmedewerker, Service Centrum - Centrum voor Volwassenenonderwijs LBC-NVK 

 

SharePoint is voor scholen een fantastisch samenwerkingsplatform, maar het is belangrijk om van bij de aanvang te zorgen voor een goeie structuur en de juiste toegangsrechten voor de verschillende soorten gebruikers.

 

In deze werkwinkel focussen we op:

• Het aanmaken en wijzigen van sites.

• Documenten en bibliotheken in een structuur plaatsen.

• De rechten instellen op de sites, documenten en mappen.

• Synchroniseren van documenten met een lokale PC of NAS.

• Het beheer van gebruikers.

 

Je leert SharePoint gebruiken als Content Management Systeem, communicatieplatform en intranetomgeving.

Bedoeling is om tijdens deze nascholing op het eigen platform te werken. 

Aanwezigen moeten HOOFDBEHEERDER zijn op hun omgeving. Of een siteverzameling hebben waarop je beheerder bent.

 

In deze werkwinkel maken cursisten hun eigen documentenstructuur aan.

Het is zeker aan te raden dat zij een schets van de documentenstructuur van hun school meebrengen, dat samen met de rechten van de verschillende groepen (rechten directie, rechten administratie, rechten leerkrachten, …).