Dag van OKAN en ex-OKAN: “Omdat wij dit goed willen doen!”

Woensdag 13 november 2019


Overzicht van de werkwinkels

Werkwinkel 1: Groeiboek OKAN en ex-OKAN. Ik weet dat jij het Okan!

Kathleen Degrande en Karen Andries vervolgschoolcoach en leerkrachten OKAN 

 

Je wil dat de OKAN-leerlingen waaraan jij lesgeeft zich maximaal ontwikkelen, elk op hun eigen tempo en met oog voor hun eigen mogelijkheden. Je helpt hun 'leer-kracht' maximaliseren, creëert 'buitenkansen' om hun taal buiten de klas te oefenen en zet in op 'sterk werk' om de kloof naar het regulier onderwijs te verkleinen.  Je visualiseert hun vorderingen en zorgt dat de leerkrachten en de ouders dit mee kunnen opvolgen.    

Werkwinkel 3: Dynamisch en begrijpelijk: taallessen met beweging en verhalen

Kirstin Plante, docententrainer

 

In een klein lesje Russisch ervaar je hoe het voor jouw cursisten voelt om een totaal onbekende taal te leren. Daarna bespreken we welke didactische technieken je hebt herkend en wat het effect ervan is, en je oefent een van de technieken in een klein groepje.

Werkwinkel 5: Tover elke smartphone, tablet of computer om tot een Vlaamse leerkracht Nederlands voor je OKAN-leerlingen - We beginnen vandaag alvast met jouw toestellen!

Joost Dancetgepensioneerd - lic. germaanse filologie

 

Ik laat zien hoe jouw OKAN-leerlingen thuis jouw teksten en teksten die ze online vinden kunnen laten voorlezen door een natuurlijk klinkende Belgisch-Nederlandse digitale stem. Die stem is gratis voor computers, iPhones en iPads. Android-gebruikers  betalen eenmalig 4,09 euro. 

 

Ik laat zien hoe jouw OKAN-leerlingen bovendien op die digitale toestellen bij elke tekst een goed, gratis Nederlands pop-upwoordenboek kunnen gebruiken.

 

In de werkwinkel installeer jij die hulpmiddelen meteen op je eigen smartphone en/of tablet en/of je laptop.

 

Je ontdekt verder een keur aan gratis sites waar jouw OKAN-leerlingen hun Nederlands kunnen oefenen (met die digitale taalhulpmiddelen): uitspraak, woordenschat, grammatica, teksten, verhalen, liedjes, …

 

Gelieve je smartphone, tablet en/of laptop mee te brengen! Zorg ervoor dat je het wachtwoord kent van je Google-account en/of Apple ID.

Werkwinkel 7: Hoe verrijk je je taallessen met OneNote en andere O365 toepassingen om een taalrijke ervaring te creëren met het oog op Growth Mindset en zelfredzaamheid

Kris Vande Moortel, pedagogisch begeleider regio West-Vlaanderen

 

Nieuwsgierig naar wat de mogelijkheden van O365 kunnen zijn voor onze taallessen? We exploreren samen de gratis ondersteuning die de insluitende lezer in OneNote, Word en andere O365 toepassingen aan onze leerlingen kan bieden. Daarnaast worden vertaal- en andere mogelijkheden voor didactische ondersteuning getest met het oog op zelfredzaamheid en betrokkenheid van de ouders.

De verschillende mogelijkheden tonen meteen ook de eenvoud maar vooral de meerwaarde van A.I. bij krachtige leerervaringen.

 

Gelieve je laptop mee te brengen!

Werkwinkel 2: EHBO - eerste hulp bij OKAN (en ex-OKAN)

Ann Devos, pedagogisch adviseur

 

Alle vragen en hete hangijzers waar je mee worstelt gooi je in de groep. We bekijken hoe we die kunnen aanpakken. Je neemt niet alleen deel aan deze werkwinkel, je deelt ook je ervaringen met de anderen.

Werkwinkel 4: GIP en taal: een ingewikkeld verhaal?

Tamara Stojakovic, leerkracht

 

Je bekijkt een praktijkvoorbeeld van formatieve evaluatie binnen de GIP. Je maakt kennis met verbetercodes en gerichte remediëring voor ex-OKANleerlingen. Je wisselt ervaringen en good practices uit met je collega's. 

 

Gelieve een GIP-bundel, evaluatiedocumenten, ... én je eigen laptop mee te brengen!

Werkwinkel 6: Cultural Diversity in Schools

Sophie Dandache, psycholoog/onderzoeker/gastdocent 

 

We have today in our schools more and more children issued from immigration. What are they confronted to when they meet another culture? What are their questions and what answers can we provide to them? More specifically, how to interact with them when many have lived traumatized experiences and have to deal with a post-traumatic stress disorder at the same time as their integration? This talk will study this questions and provide some answers through a personal and clinical experience.