Dag van beeld, esthetica en muziek

Vrijdag 27 maart 2020

Overzicht van de werkwinkels voor beeld

Werkwinkel 1: Epoxy gieten

Een medewerker van Bazarts vzw

 

Tijdens deze werkwinkel krijg je een uitgebreide demonstratie en technische uitleg over hoe je epoxy hars kan gebruiken, welke soorten er zijn, hoe je het kan kleuren en wat je er allemaal mee kan doen om te gieten. De begeleidster deelt al haar kennis en geeft de mogelijkheid jullie eigen vragen te beantwoorden.

Nadien krijg je de mogelijkheid om op klein formaat zelf te gieten en de theorie te testen. Deze werkjes zijn klein en fijn, omdat we ze ter plekke moeten laten drogen en ze nadien naar je opsturen.

Werkwinkel 3: Samenspel in de kunsten

Koen Crul, docent kunsteducatie VIVES campus Brugge

 

In deze werkwinkel verken je verschillende manieren waarop kunstdisciplines (muziek, beeld, drama, media en dans) op elkaar kunnen inspelen. Aan de hand van diverse concrete lesvoorbeelden en een vleugje didactiek ontdek je een waaier aan mogelijkheden. Op die manier kan je kleine stappen zetten om interdisciplinair te werken in de kunsten. 

 

Basiskennis in één of meerdere domeinen is aan te raden om aan deze werkwinkel te kunnen deelnemen.

 

Werkwinkel 2: Textiel verwerken in 3D

Een medewerker van Bazarts vzw

 

Hoe kan je gemakkelijk stukken stof verwerken tot beeldhouwwerken of verharden dat je ermee aan de slag kan in een reliëf? We laten je kennismaken met verschillende materialen als textielverharders, gips en lijmen en bespreken de technische kant van deze producten.

De begeleidster is een ervaren beeldhouwster die haar kennis en vooral leuke opdrachten met jullie wil delen. Zeer concrete, korte opdrachten direct toepasbaar in de klas.

 

Breng een schort die vuil mag worden en een stevige zak of doos  mee om de gemaakte werkjes mee naar huis te nemen.

Opgelet, alle werkwinkels beeld duren 3 uur!

 

Er gelden ook andere start- en einduren dan voor de werkwinkels esthetica en muziek. 


Overzicht van de werkwinkels voor esthetica

Werkwinkel 4: De noodzaak van kunstenaarspraktijk bij creatieve kennisoverdracht

Jan Pieter Cornelis

 

Je neemt deel aan deze werkwinkel omdat je een brede interesse hebt in cultuur en zijn verschillende kunstvormen. Je bent benieuwd hoe je praktijkkennis kan aanwenden in het overbrengen van leerstof. Je bent nieuwsgierig naar praktijkvoorbeelden. Je hebt vragen over de haalbaarheid van cultuurprojecten binnen het kader van onderwijs. Je bent op zoek naar voorbeelden en modellen om cultuurprojecten op te starten of uit te voeren. Deze werkwinkel behandelt een aantal onderwerpen en praktijkvoorbeelden. Je mag je verwachten aan een korte introductie van de spreker omtrent zijn loopbaan als scheppend kunstenaar en de interactie die ontstaat bij zijn lesopdracht met veel beeldmateriaal en ruimte voor dialoog.

Werkwinkel 6: Jan VAN EYCK - een picturale benadering

Paul De Loore, gepensioneerd leraar esthetica-Nederlands

 

Je kijkt met onbevangen blik naar de schilderkunst van Jan Van Eyck. Door vergelijking met werk van tijdgenoten en latere kunstenaars ontdek je het picturale, plastische genie van Van Eyck. Je kijkt verder dan de iconografie, de historiek, de symboliek.

Werkwinkel 5: Gent verkend

Paul De Loore, gepensioneerd leraar esthetica-Nederlands

 

Je gaat samen met enkele andere deelnemers op ontdekking in de omgeving van het Sint-Baafshuis en ontdekt zelf Gentse architecturale parels uit verschillende periodes. Je maakt foto's van gebouwen en zoekt informatie op. Nadien presenteer je het fotomateriaal en de commentaar aan de andere deelnemers.

 

Breng je digitale fototoestel of smartphone mee a.u.b.!

We vermoeden dat deze werkwinkel een beetje kan uitlopen, gelieve daarmee rekening te houden in jouw planning. 


Overzicht van de werkwinkels voor muziek

Werkwinkel 7: Drama en muziek

Hilde Van der Biest, docent muzo en muziek

 

Drama en muziek naadloos met elkaar verweven? Je doet het in deze werkwinkel. Ervaar met praktische oefeningen hoe gemakkelijk deze twee domeinen combineren en neem wat je opstak onmiddellijk mee naar je eigen klassen.

Werkwinkel 9: Het nieuwe leerplan muziek in de a-stroom en de b-stroom

Cindy Mannens en Leen Van Helsland

 

In deze werkwinkel krijg je inspiratie om de nieuwe leerplandoelen om te zetten in de praktijk. Je krijgt vooral niet alledaagse en praktische voorbeelden aangereikt. Heb je al eens gemusiceerd met bezemstelen en emmers of ben je liever creatief tijdens het beluisteren van muziek? 

Ben je benieuwd hoe Cindy en Leen hun creatieve ideeën omzetten in de dagdagelijkse praktijk en hoe ze hun leerling coachen in hun groeiproces? Dan is deze werkwinkel zeker iets voor jou.

Werkwinkel 8: Ga de dans aan: procesgericht werken rond dans vanuit muziek

Een nascholer van Oetang

 

In deze werkwinkel ontdek je hoe je met je leerlingen tot procesgerichte dansactiviteiten kan komen. We gebruiken muziek als vertrekpunt, onderzoeken de kruisbestuiving en leren dansopdrachten formuleren die creativiteit uitlokken. 

 

De werkwinkel is een laagdrempelige manier om (het minder vertrouwde) dans te verkennen en zet jou meteen aan de slag om daarna zowel inspiratie als inzichten te kunnen meenemen naar  je praktijk. Op die manier kan je je eerste stappen zetten in de integratie dans-muziek.

 

Breng je smartphone of tablet (met eventueel headset) mee a.u.b.!


Overzicht van de vakoverschrijdende werkwinkels esthetica en muziek

Werkwinkel 10: Jouw eigen cursus digitaal?

Michiel Dehondt

 

Aan de hand van eenvoudige stappenplannen leer je jouw eigen cursus digitaliseren met Google Docs/Google Drive. Ook het alternatief met Microsoft Word wordt kort even uitgelegd. Het eindresultaat is een interactieve, digitale cursus in pdf voor zowel jezelf als de leerlingen. Je leert ook andere apps gebruiken zoals partituren gedifferentieerd uitschrijven (volgens de universele kleurencode) met MuseScore, Loopy voor iPad,… 

Tijdens de interactieve werkwinkel is er uiteraard ruimte om vragen te stellen.

Werkwinkel 11: Smaakmakers voor muziek, esthetica en interdisciplinaire opdrachten en projecten

Marieke De Vos, Rachel Laget, Steven Lecompte, Ilse Schelfhout en Miguel Van Vaerenbergh

 

Wil je geïnspireerd worden door leraren muziek en esthetica die dagelijks voor de klas staan? Wil je kennis maken met hun lessen, ideeën, projecten en internationalisering? Wil je in gesprek gaan over de mogelijkheden, de valkuilen, je eigen ideeën toetsen? Dan is onze eerste "Smaakmakers" iets voor jou.