Dag van mode

Maandag 17 december 2018

Overzicht van de werkwinkels

Werkwinkel 1: De kunst van het creatief denkproces

Dirk De Boe, innovatie-, transformatie en creativiteitsexpert met ervaring in onderwijs (gastdocent BanaBa schoolontwikkeling Odisee, voormalig gastdocent Ondernemen HoGent, gastdocent Vives Hogeschool) Creashock GCV

 

Vaak verloopt het creatief denkproces chaotisch. Als je duurzame resultaten wilt boeken, zul je structuur moeten aanbrengen in je denken. In deze werkwinkel mag je samen met enkele collega's aan de slag rond een zelfgekozen concrete uitdaging (trendwatching, mode-verkoop, merchandising, creativiteit omzetten in waarde, …). Je leert hoe je het creatief proces kan toepassen op deze uitdaging. In eerste instantie ga je divergeren: zoveel mogelijk ideeën bedenken. Je leert daarbij enkele creativiteitstechnieken. Daarna ga je via enkele convergentietechnieken vernauwen en kom je tot een concreet uitgewerkt idee dat tot slot aan de collega's wordt gepresenteerd. Zo beheers je het creatieve proces én ga je naar huis met een aantal inhoudelijke ideeën.

Werkwinkel 3: Visual merchandising

Philip Van Bost, zaakvoerder Etalages Van Bost

 

Je maakt kennis met verschillende etalageconcepten en hun communicatieve en commerciële impact. Door geleide oefeningen leer je hoe artikelcomposities de verkoop kunnen bevorderen. 

 

Breng één interessante foto van een etalage, de context van die foto, kledij en mode accessoires mee.

Werkwinkel 5: Winkeltje speel je niet

Marie Vermeire, zelfstandige

 

Je kan een doelgericht moderetail verkoopgesprek voeren in verschillende contexten zoals een drukke winkel, een koopjesmoment, een begin-seizoenmoment.

 

Je kan de weerstanden die klanten uiten, weerleggen in een verkoopgesprek door kennis van je product, van de markt, kleurenleer en stijlcoaching.

 

Je verwerft visie en inzicht in de verschillende verkoopstijlen zoals bedienend verkopen of adviserend verkopen.

Je leert hoe je de latente wensen van de klanten kan ontdekken door naar hen te luisteren, door hun non-verbale gedrag te analyseren, door gerichte vragen te stellen. Op die manier kan je latente behoeftes van de klant omzetten naar een meerverkoop.

Werkwinkel 2: Slow Plastic

Laura Van Biervliet, leerkracht

 

In deze werkwinkel gaan we aan de slag met plastic tassen en andere soepele, wegwerpbare materialen. We gebruiken en bewerken deze materialen via verschillende textiele technieken en maken kennis met de creatieve mogelijkheden van deze materialen.

 

Breng een oude, versleten t-shirt (die verknipt mag worden) en enkele plastic zakken (mogen verschillende groottes en kleuren zijn) mee.

Werkwinkel 4: Werk aan de winkel: tips & tricks voor de opstart en het runnen van een eigen zaak

Anja Cromheecke, zaakvoerder Mooi!

 

Persoonlijke getuigenis van hoe het is om een zaak op te starten en te runnen.  Hoe ga je om met klanten (eerlijke communicatie)?  Hoe verloopt het inkopen (financieel luik en trendopvolging)? Hoe hou je je zaak in de belangstelling (organisatie evenementen, visual merchandising, social media & advertising)? Vergeet het financiële luik niet…

Werkwinkel 6: Wol en zeep: experimenteren met vilt

Maria Wilken-Keeve, verantwoordelijke beeldende kunsten Mooss vzw

  

Het vilten van wol is een eeuwenoud ambacht dat nog steeds wordt toegepast door nomaden. Ook hedendaagse kunstenaars en ontwerpers voelen zich aangesproken door deze oude kunst. Je ontdekt hoe je met zeepsop schapenwol kan vilten. Wat als je er gekleurde wol tussen draait of hooi? Kan je een steen in een jasje van vilt laten verdwijnen? Je experimenteert met vilt op alle mogelijke manieren in het klein of juist zeer groot.

 

Vanuit deze ervaring schetsen we een methodisch kader, zodat je zelf nieuwe opdrachten met verschillende materialen kan bedenken die het louter knutselen overstijgen. Daarbij ligt de nadruk op experiment en procesgericht werken.