Dag van het Grieks

Woensdag 2 mei 2018

Overzicht van de werkwinkelmomenten om 10.00 uur

1. De frasering van Homerus: orale poëzie in de praktijk

Mark Janse, BOF-ZAP Onderzoeksprofessor Oud- & Kleinaziatisch Grieks UGent

 

Bij de lectuur van Homerus worden de traditionele cesuren vaak als rustpunten beschouwd, maar dat levert in de praktijk problemen op. Zo staat in het volgende vers de traditionele cesuur tussen ἄναξ en ἀνδρῶν staan, wat twee onsamenhangende cola oplevert: Ἀτρεί̈δης τε ἄναξ | ἀνδρῶν καὶ δῖος Ἀχιλλεύς (Il. 1.7). Het is logischer en tevens natuurlijker om het vers in drie cola te verdelen: Ἀτρεί̈δης τε | ἄναξ ἀνδρῶν | καὶ δῖος Ἀχιλλεύς.

 

In deze werkwinkel wordt aan de hand van enkele passages uit de Ilias en de Odyssee een alternatieve benadering van de colometrie van de hexameter voorgesteld. Daarbij worden cesuren en cola als metrisch, syntactisch en semantisch samenhangende eenheden beschouwd, met ruime aandacht voor de didactische aspecten, in het bijzonder de lineaire lectuur en de voordracht. 

 

Vereiste voorkennis: Homerische taal en metriek.

Deze werkwinkel is gericht op leraren en leerlingen in de 3de graad.

3. Griekse mythologie: boeiend en een creatieve uitdaging

Marc George, gepensioneerde leraar

 

Je kan actief ingaan op de uitdaging van voorgelezen verhalen en beleeft deze  expressief en creatief om het geheel als een tableau vivant weer te geven aan het einde van de werkwinkel. 

 

Deze werkwinkel is gericht op leraren en leerlingen van elke graad.

5. #FlippedVideos

David Stienaers, lector Latijn

 

Je kan YouTube-filmpjes haast niet meer weg denken uit ons alledaags leven… en toch is het gebruik van filmpjes nog niet echt ingeburgerd in ons Vlaamse onderwijs. Deels komt dat misschien omdat je wat afgeschrikt wordt door het technologische aspect, deels misschien omdat je een gebrek aan tijd hebt …?

 

Via deze werkwinkel leer je dat Flipped Videos een krachtig hulpmiddel kunnen zijn bij het creëren van actievere leeromgevingen voor onze leerlingen en dat ze je kunnen helpen om je klastijd efficiënter en gedifferentieerder te in te vullen. We vertrekken in deze werkwinkel vanuit de vraagstelling waarom en waarvoor we een Flipped Video kunnen gebruiken. Vervolgens leer je aan de hand van een stappenplan (met aandacht voor best practices en mogelijke valkuilen) hoe je zelf krachtige Flipped Videos kan maken voor jouw eigen leerlingen.

 

Deze werkwinkel is gericht op leraren.

7. Kalispera! Grieks 4.0

Katja De Herdt, docent UGent

 

Je hebt een basiskennis van het Nieuwgrieks en wil nog eens kort, maar krachtig worden ondergedompeld in de taal? Dan is deze werkwinkel iets voor jou. Songs, filmfragmenten en een enthousiaste lesgever zorgen voor veel auditieve input. Je krijgt een scala aan leesfragmenten aangereikt, van poëzie over cartoons tot een blogtekst. Hoe actief je aan het Griekse gesprek participeert, bepaal je zelf. In ieder geval ga je naar huis met "kefi", ideeën en internetlinks om je kennis ook thuis verder op peil te houden.

Ta leme!

 

Vereiste voorkennis: basiskennis Nieuwgrieks (bv. taalverwerving I-II aan universiteit of richtgraad 1 aan een cvo).

Deze werkwinkel is gericht op leraren. 

9. Door de ogen van een Griekse god

Anja Spillier, leerkracht mode en creatie volwassenenonderwijs

 

Er schuilt een beetje Griekse god in elk van ons… Voel je je als een vis in het water zoals Poseidon of oppermachtig als Zeus? Sensueel als Aphrodite of ben je zoals Dionysos meer een fuifbeest ? 

Ga creatief aan de slag met papier, schaar en lijm en maak je eigen persoonlijke "godenmasker".

 

Een leuk aandenken aan deze Griekse dag. 

 

Deze werkwinkel is gericht op leerlingen van het 2de en 3de jaar.

11. Griekse liederen zingen

Jan Demarcke, leraar

 

Taal wordt pas levend als je ze luidop kan doen klinken. We beginnen met enkele Oudgriekse liederen: op de cadans die de tekst vanzelf al "welluidend" maakt, plaatsen we een passende melodie.  Maar het zijn vooral Nieuwgriekse liederen waar we mee aan de slag gaan. Sommige komen uit de sfeer van de taverna en kunnen we met de songtekst voor ogen al vlug meezingen. Daarnaast zijn er de stevige melodieën met beklijvende teksten van het artistieke lied van Theodorakis en Markopoulos. De melancholie ontroert, de strijdlust zweept op. Tenslotte nemen we er ook enkele recentere hits uit de popmuziek bij. Want dit is onze doelstelling: al zingend de harten beroeren en als filómousos een onherstelbare filhelleen worden.

 

Om deze werkwinkel te kunnen volgen is het aan te raden om een beetje muzikaal gevoel te hebben, het Nieuwgrieks is altijd fonetisch getranscribeerd.

 

Deze werkwinkel is gericht op leraren en leerlingen van elke graad.

13. Hou de cylopen in het oog!

Bart Bernaert, leraar

 

Je ontdekt veel dat je nog niet wist over deze eenogige reuzen. Waar ze vandaan komen, welk karakter ze hebben, en hoe ze nog altijd meespelen in boeken en films van onze tijd.

 

Deze werkwinkel is gericht op leraren en leerlingen van de 3de graad.

15 & 22. Sporen van Griekse mythologie in het Gentse centrum

Gentse Gidsen

 

Tijdens deze wandeling, begeleid door een Gentse stadsgids, kom je alles te weten over de sporen van Griekse mythologie die in het hedendaagse Gentse stadscentrum nog terug te vinden zijn.

Boeiende verhalen, doorspekt met Gentse weetjes, maken deze wandeling een must-do en must see. 

 

Deze werkwinkel is gericht op leraren en leerlingen van de 2de en 3de graad.

17. Het Grote Troje-debat (een mythologisch rollenspel)

Tine Scheijnen, postdoctoraal onderzoeker UGent

 

Oppergod Zeus zit met de handen in het haar. Grieken belegeren de rijke stad Troje! Helden zoeken roem, echtgenotes smeken om vrede en Menelaus wil zijn vrouw terug. Tot overmaat van ramp kibbelen de goden onderling: sommigen willen dat Troje wint, anderen helpen de Grieken. Allemaal komen ze zeuren bij Zeus. Hij weet het niet meer: aan welke kant staat hij? Moet hij de oorlog stoppen of steunen?

 

Ten einde raad nodigt hij iedereen uit voor overleg. Ook jij bent welkom. Kruip in de huid van de stoere Achilles, de mooie Helena of godin Athena en leer het verhaal vanuit hun standpunt kennen. In een heus rollenspel ontmoet je de andere personages en neem je deel aan Het Grote Trojedebat. Oorlog of vrede? Breng de mythe tot leven en beslis mee!

 

Om te kunnen deelnemen aan deze werkwinkel is het noodzakelijk dat je de list van "het Paard van Troje" kent en je graag meespeelt in een rollenspel (verkleden en toneelspel behoren tot de mogelijkheden).

 

Breng een item naar keuze (boek, film, afbeelding, speelgoeditem) dat verwijst naar de Trojaanse Oorlog mee a.u.b.!

 

Deze werkwinkel is gericht op leerlingen van de 1ste graad.

19. Creatief met Griekse teksten

Katrien Vanacker, leerkracht Grieks aan de Bernardusscholen te Oudenaarde

 

Wil je aan de lectuur van Griekse auteurs ook een creatieve opdracht koppelen voor je klas? Met pen en papier, in woord en beeld of geïnspireerd door sociale media? In deze werkwinkel krijg je tal van concrete voorbeelden om je leerlingen actief aan het werk te zetten rond Griekse teksten.  

 

Deze werkwinkel is gericht op leraren 2de en 3de graad.

25. Weerwolven op z'n Grieks

 Roselien Maddens, leerkracht

 

In deze werkwinkel maak je kennis met het bekende gezelschapsspel weerwolven aangepast aan de Griekse mythologie. Je krijgt de kans om na een korte toelichting het spel te spelen. Vervolgens kan je samen met de andere deelnemers het spel verfijnen door jouw eigen mythologische kennis aan het spel toe te voegen.

 

Enige mythologische kennis kan handig zijn, maar is geen must, aangezien ieder mythisch figuur kort toegelicht wordt.

Deze werkwinkel is gericht op leerlingen van elke graad.

27. Oudgriekse magie in theorie… en praktijk

Evelien Bracke, senior Lecturer in Classics, Swansea UK 

 

In deze werkwinkel word je ondergedompeld in de duistere kant van de oudheid. Samen gaan we op zoek naar de tovenaars en heksen die de marges van de Oudgriekse maatschappij en literatuur bevolken met hun goden en demonen, liefdesdrankjes, vervloekingstabletten, en voodoo-poppen waarmee mensen het geluk meenden te kunnen vinden. Om de aanhoudende allure van magie bij de Oude Grieken te erkennen, maak je ook zelf een vervloekingstablet met bijhorend ritueel. Deze praktijkervaring helpt je de Oudgriekse magie te begrijpen in zijn context, bv. in vergelijking met religie en filosofie.

 

Deze werkwinkel is gericht op leerlingen van de 2de en 3de graad.

2. Achter de gifbekers en warme baden: zelfdoding in de oudheid

Guy Claessens, post-doc KU Leuven

 

In deze werkwinkel kom je te weten hoe antieke filosofen dachten over zelfdoding. Ging het volgens hen om een heroïsche daad of was het net een teken van lafheid? Zijn de beroemde voorbeelden van gifbekers en warme baden representatief? Aan de hand van korte teksten van, onder anderen, Plato, Aristoteles en Epicurus, leer je hoe diverse filosofische scholen zelfdoding verdedigden of veroordeelden. Tot slot ontdek je de belangrijkste verschillen tussen de antieke en moderne opvattingen over zelfdoding.

 

Vereiste voorkennis: basiskennis over de oudheid.

Deze werkwinkel is gericht op leraren en leerlingen in de 3de graad.

4. Moderne en antieke filosofen: een gedurfde confrontatie, een haalbare combinatie?

Veronique Dufour, leraar Latijn tweede en derde graad

 

Vragen van Seneca, Epicurus of Kant zijn nog steeds brandend actueel. Hoe kun je weten wat goed is? Wat betekent geluk? Wat doen gevoelens met de mens? Wat is de mens eigenlijk? Bestaat er een "Utopia"?

 

Deze en andere vragen van het leven houden jongeren bezig en zijn daarom een ideale aanzet om op zoek te gaan naar mogelijke antwoorden.

 

Deze werkwinkel is gericht op leraren in de 3de graad. 

6. Kalimera! Grieks 1.0.

Wim Cool, leraar Latijn en Grieks Don Bosco te Zwijnaarde

 

Wil je graag weten hoe de Grieken vandaag de dag spreken? Of denk je er aan om naar Griekenland op reis te gaan en wil je toch al wat voorbereid zijn? Dan is "Kalimera! Grieks 1.0" iets voor jou. Je leert jezelf voorstellen, mensen begroeten en enkele basiswoorden die elke reiziger nodig heeft!

 

Deze werkwinkel is gericht op leerlingen in de 2de en 3de graad.

8. In het voetspoor van Terpsichore, een kleine ontdekkingsreis door de wereld van de Griekse dans

Tinne Heylen, leerkracht Heilig Grafinstituut vzw te Turnhout

 

Beginnen je voeten spontaan te wiebelen als er muziek weerklinkt? Heb je altijd al eens willen proeven van de traditionele Griekse dansen? Treed dan in het voetspoor van Terpsichore en maak kennis met enkele Griekse dansen.

 

Makkelijke schoenen zijn aanbevolen, maar kan zelfs met een klein hakje.

 

Deze werkwinkel is gericht op leraren en leerlingen van elke graad.

10. Pentathlon! Ben jij de meest atletische Griek van Vlaanderen?

Ann Gielen, praktijkassistent Griekse Letterkunde UGent

 

Al doende leert men! In deze werkwinkel neem je deel aan een - soms licht gemoderniseerde - pentathlon met: hardlopen, verspringen, discuswerpen, speerwerpen en worstelen. Durf jij deze atletische uitdaging aan?

 

Trek sportieve kledij en schoenen aan a.u.b.!

Deze werkwinkel is gericht op leerlingen van elke graad.

12. Filosoferen zoals de Grieken: het ongrijpbare in dialoog & Het Griekse huwelijk: "blind getrouwd"

Amber Blitz en Jemma Vercruysse (Filosoferen) + Hanne Lise De Paepe en Kato Marynissen (Grieks huwelijk), Atheneum Mariakerke 

 

Je denkt na over filosofische levensvragen, je luistert naar andere meningen en vergelijkt met stellingen uit lang vervlogen Griekse tijden. Je geeft je volledig in een uitdagende discussie. Voorbijgestreefde ideeën? Of nog steeds actueel? Je ontdekt het allemaal. Kom erbij en laat de filosoof in je los!

 

Verliefd, verloofd, … getrouwd? Was het zo vanzelfsprekend in de Griekse oudheid? Hoe "vonden" jongens en meisjes elkaar? Was er romantiek? En hoe werd er precies getrouwd? De tradities, rituelen, huwelijkskledij, de bruidsschat, het feest, en wat als het helemaal niet klikte…?

 

Deze werkwinkel is gericht op leraren en leerlingen van de 2de en 3de graad. 

14. ἐρρῶσθαί σε εὔχομαι of "vele groetjes uit Egypte!": briefschrijven vroeger en nu

Klaas Bentein, Post-doctoraal onderzoeker UGent

 

In deze werkwinkel staan brieven en briefschrijvers uit de oudheid centraal: je leest brieven in vertaling over thema’s die belangrijk

waren toen en nu (gezondheid, liefde, geld, dood), ontmoet de mensen achter de brieven, leert hoe brieven op hun bestemming raakten en aan welke vormelijke eigenschappen brieven moesten beantwoorden, etc.

 

De werkwinkel is interactief opgebouwd: je gaat op zoek naar gelijkenissen en verschillen tussen briefschrijven vroeger en nu, en beschrijft zelf een stuk papyrus.

 

Deze werkwinkel is gericht op leraren en leerlingen van de 3de graad.

16. Forever. And ever. And ever? De taal van de liefde – Van Sappho tot Beyoncé

Patrick De Rynck, redacteur, publicist, auteur

 

Antieke liefdespoëzie, het lijkt (en is) een stokoud genre.

 

We zijn inmiddels zowat 2600 jaar verder en Patrick De Rynck doet een gewaagde oefening: hoe zit het vandaag met de concepten, woorden en beelden die we voor "de liefde" gebruiken in onze love songs? Herkennen we de taal van de Grieken? Of zijn de talen van de liefde onherkenbaar veranderd? Zou Sappho begrijpen hoe Bob Dylan, Madonna en Beyoncé over liefde zingen?

 

Dankzij de liefde komen we dus uit op de Eeuwige Vraag: hoe anders of hoe herkenbaar zijn de Grieken, hun cultuur en hun emoties voor ons? Net als humor is liefde een gedroomde ingang om dat te ontdekken.

 

Patrick De Rynck, classicus, is de auteur, vertaler en samensteller van een groot aantal boeken waarin de oudheid en beeldende kunst de hoofdrol spelen.

 

Enige bekendheid met antieke liefdespoëzie strekt tot aanbeveling maar is geen noodzaak.

Deze werkwinkel is gericht op leraren en leerlingen van de 3de graad.

18. Choquerende heiligen in het Byzantijnse rijk

Julie Van Pelt, doctoraatsmedewerker UGent

 

Voor leerlingen:

Pater Damiaan? Moeder Theresa? Deze heiligen van de Christelijke kerk zeggen jou misschien wel iets, maar heb je ook al gehoord van de heilige dwaas Symeon, die door de straten van de stad liep terwijl hij deed alsof hij dronken was en prostituees achternazat? Of van de heilige monnik Pelagios, die bij zijn dood eigenlijk Pelagia bleek te zijn?

Maak kennis met deze merkwaardige heiligen uit het vroege Christendom, wiens levensverhalen we lezen in dramatische, meeslepende, choquerende of gewoon bizarre teksten. Daarna gaan we in debat; wat leren deze verhalen ons volgens jou over fenomenen zoals transgenderisme, travestie en grensoverschrijdend gedrag? Zijn deze thema’s misschien niet zo modern als we dachten?

 

Voor leerkrachten:

 

Je krijgt tools en methodes aangereikt om met jongeren vanuit de late oudheid een hedendaags debat aan te gaan over identiteitsvorming, gender, transgressief gedrag en de rol van religie hierin, maar ook de relevantie van het bestuderen van oude talen en culturen, de rol van literatuur in alledaagse gedragsvorming/-normering en de brandende actualiteit van Byzantijnse geschiedenis; want wat ná het oude Griekenland en het grote Rome kwam bepaalt ook onze moderne identiteit. Je ontvangt tevens een syllabus met handleiding voor leerkrachten die hagiografisch tekstmateriaal en achtergrondinformatie bevat, zodat je het rijke hagiografische corpus ook na de werkwinkel verder kan ontdekken met jouw leerlingen.

 

Vereiste voorkennis: basiskennis van het Oud Grieks.

Deze werkwinkel is gericht op leraren en leerlingen van de 3de graad.

23. Eureka! Ontdek Archimedes en zijn uitvindingen

Julie Boeten en Sien De Groot, doctoraatstudenten UGent

 

Hou je van experimenten? Ben je benieuwd hoe de oude Grieken aan wetenschap deden? Heb je er, kortom, altijd van gedroomd om in de voetsporen van Archimedes te treden? Eureka! We hebben de perfecte werkwinkel voor jou gevonden!

 

Als een echte onderzoeker ga je in onze werkwinkel op speurtocht naar de geheimen van Archimedes, verborgen in een onleesbaar document. Je ontdekt hoe wetenschappers verborgen teksten in middeleeuwse handschriften weer leesbaar maken. Via een aantal experimenten maak je kennis met de uitvindingen van Archimedes, en kom je allerlei spannende verhalen over de man te weten.  

 

Deze werkwinkel is gericht op leerlingen van het 2de en 3de jaar.

26. Oudgrieks in een nieuw Griekenland

Brecht Van den Bossche, leraar Grieks  

 

In het begin van de 19de eeuw wordt Griekenland onafhankelijk.

De eerste schrijvers van dit onafhankelijke Griekenland vinden inspiratie bij hun voorouders, de oude Grieken. In deze werkwinkel duik je in de ontstaansgeschiedenis van het moderne Griekenland, maak je kennis met het Grieks anno 1835 en word je ondergedompeld in de wereld van de Griekse avonturenroman, waarin spanning en avontuur nooit ver weg zijn. Aan de hand van enkele fragmenten ontdek je hoe één verhaal moeiteloos 1500 jaren overbrugt. Of hoe het "Oudgrieks" plots minder oud lijkt dan het is.

 

Kennis van het Grieks volgens niveau 4de, 5de of 6de jaar aso is vereist om te kunnen deelnemen aan deze werkwinkel.

Deze werkwinkel is gericht op leerlingen van het 4de, 5de en 6de jaar.


Overzicht van de werkwinkelmomenten om 11.35 uur

2. Achter de gifbekers en warme baden: zelfdoding in de oudheid

Guy Claessens, post-doc KU Leuven

 

In deze werkwinkel kom je te weten hoe antieke filosofen dachten over zelfdoding. Ging het volgens hen om een heroïsche daad of was het net een teken van lafheid? Zijn de beroemde voorbeelden van gifbekers en warme baden representatief? Aan de hand van korte teksten van, onder anderen, Plato, Aristoteles en Epicurus, leer je hoe diverse filosofische scholen zelfdoding verdedigden of veroordeelden. Tot slot ontdek je de belangrijkste verschillen tussen de antieke en moderne opvattingen over zelfdoding.

 

Vereiste voorkennis: basiskennis over de oudheid.

Deze werkwinkel is gericht op leraren en leerlingen in de 3de graad.

4. Moderne en antieke filosofen: een gedurfde confrontatie, een haalbare combinatie?

Veronique Dufour, leraar Latijn tweede en derde graad

  

Vragen van Seneca, Epicurus of Kant zijn nog steeds brandend actueel. Hoe kun je weten wat goed is? Wat betekent geluk? Wat doen gevoelens met de mens? Wat is de mens eigenlijk? Bestaat er een "Utopia"?

 

Deze en andere vragen van het leven houden jongeren bezig en zijn daarom een ideale aanzet om op zoek te gaan naar mogelijke antwoorden.

 

Deze werkwinkel is gericht op leraren in de 3de graad. 

6. Kalimera! Grieks 1.0.

Wim Cool, leraar Latijn en Grieks Don Bosco te Zwijnaarde

 

Wil je graag weten hoe de Grieken vandaag de dag spreken? Of denk je er aan om naar Griekenland op reis te gaan en wil je toch al wat voorbereid zijn? Dan is "Kalimera! Grieks 1.0" iets voor jou. Je leert jezelf voorstellen, mensen begroeten en enkele basiswoorden die elke reiziger nodig heeft!

 

Deze werkwinkel is gericht op leerlingen in de 2de en 3de graad.

8. In het voetspoor van Terpsichore, een kleine ontdekkingsreis door de wereld van de Griekse dans

Tinne Heylen, leerkracht Heilig Grafinstituut vzw te Turnhout

 

Beginnen je voeten spontaan te wiebelen als er muziek weerklinkt? Heb je altijd al eens willen proeven van de traditionele Griekse dansen? Treed dan in het voetspoor van Terpsichore en maak kennis met enkele Griekse dansen.

 

Makkelijke schoenen zijn aanbevolen, maar kan zelfs met een klein hakje.

 

Deze werkwinkel is gericht op leraren en leerlingen van elke graad.

10. Pentathlon! Ben jij de meest atletische Griek van Vlaanderen?

Ann Gielen, praktijkassistent Griekse Letterkunde UGent

 

Al doende leert men! In deze werkwinkel neem je deel aan een - soms licht gemoderniseerde - pentathlon met: hardlopen, verspringen, discuswerpen, speerwerpen en worstelen. Durf jij deze atletische uitdaging aan?

 

Trek sportieve kledij en schoenen aan a.u.b.!

Deze werkwinkel is gericht op leerlingen van elke graad.

13. Hou de cylopen in het oog!

Bart Bernaert, leraar

 

Je ontdekt veel dat je nog niet wist over deze eenogige reuzen. Waar ze vandaan komen, welk karakter ze hebben, en hoe ze nog altijd meespelen in boeken en films van onze tijd.

 

Deze werkwinkel is gericht op leraren en leerlingen van de 3de graad.

15 & 22. Sporen van Griekse mythologie in het Gentse centrum

Gentse Gidsen

 

Tijdens deze wandeling, begeleid door een Gentse stadsgids, kom je alles te weten over de sporen van Griekse mythologie die in het hedendaagse Gentse stadscentrum nog terug te vinden zijn.

Boeiende verhalen, doorspekt met Gentse weetjes, maken deze wandeling een must-do en must see. 

 

Deze werkwinkel is gericht op leraren en leerlingen van de 2de en 3de graad.

17. Het Grote Troje-debat (een mythologisch rollenspel)

Tine Scheijnen, postdoctoraal onderzoeker UGent

 

Oppergod Zeus zit met de handen in het haar. Grieken belegeren de rijke stad Troje! Helden zoeken roem, echtgenotes smeken om vrede en Menelaus wil zijn vrouw terug. Tot overmaat van ramp kibbelen de goden onderling: sommigen willen dat Troje wint, anderen helpen de Grieken. Allemaal komen ze zeuren bij Zeus. Hij weet het niet meer: aan welke kant staat hij? Moet hij de oorlog stoppen of steunen?

 

Ten einde raad nodigt hij iedereen uit voor overleg. Ook jij bent welkom. Kruip in de huid van de stoere Achilles, de mooie Helena of godin Athena en leer het verhaal vanuit hun standpunt kennen. In een heus rollenspel ontmoet je de andere personages en neem je deel aan Het Grote Trojedebat. Oorlog of vrede? Breng de mythe tot leven en beslis mee!

 

Om te kunnen deelnemen aan deze werkwinkel is het noodzakelijk dat je de list van "het Paard van Troje" kent en je graag meespeelt in een rollenspel (verkleden en toneelspel behoren tot de mogelijkheden).

 

Breng een item naar keuze (boek, film, afbeelding, speelgoeditem) dat verwijst naar de Trojaanse Oorlog mee a.u.b.!

 

Deze werkwinkel is gericht op leerlingen van de 1ste graad.

20. Gamen, de Griekse wereld achter de schermen van interactive entertainment

Zeno De Koster, leerling Atheneum Mariakerke

 

Je ontdekt aan de hand van verschillende games (Final Fantasy, God of War, Grepolis en Mass Effect) hoe developers Griekse termen en verhalen in hun games verweven.

 

Met een Prezi en de input van het "publiek" bekijken we muziek en design, het verhaal en de gekozen namen (van Sorceress Edea tot Kratos). Met veel geluid- en beeldmateriaal brengen we alles tot leven.

 

Deze werkwinkel is gericht op leraren en leerlingen van elke graad.

23. Eureka! Ontdek Archimedes en zijn uitvindingen

Julie Boeten en Sien De Groot, doctoraatstudenten UGent

 

Hou je van experimenten? Ben je benieuwd hoe de oude Grieken aan wetenschap deden? Heb je er, kortom, altijd van gedroomd om in de voetsporen van Archimedes te treden? Eureka! We hebben de perfecte werkwinkel voor jou gevonden!

 

Als een echte onderzoeker ga je in onze werkwinkel op speurtocht naar de geheimen van Archimedes, verborgen in een onleesbaar document. Je ontdekt hoe wetenschappers verborgen teksten in middeleeuwse handschriften weer leesbaar maken. Via een aantal experimenten maak je kennis met de uitvindingen van Archimedes, en kom je allerlei spannende verhalen over de man te weten.  

 

Deze werkwinkel is gericht op leerlingen van het 2de en 3de jaar.

25. Weerwolven op z'n Grieks

Roselien Maddens, leerkracht

 

In deze werkwinkel maak je kennis met het bekende gezelschapsspel weerwolven aangepast aan de Griekse mythologie. Je krijgt de kans om na een korte toelichting het spel te spelen. Vervolgens kan je samen met de andere deelnemers het spel verfijnen door jouw eigen mythologische kennis aan het spel toe te voegen.

 

Enige mythologische kennis kan handig zijn, maar is geen must, aangezien ieder mythisch figuur kort toegelicht wordt.

Deze werkwinkel is gericht op leerlingen van elke graad.

27. Oudgriekse magie in theorie… en praktijk

Evelien Bracke, senior Lecturer in Classics, Swansea UK 

 

In deze werkwinkel word je ondergedompeld in de duistere kant van de oudheid. Samen gaan we op zoek naar de tovenaars en heksen die de marges van de Oudgriekse maatschappij en literatuur bevolken met hun goden en demonen, liefdesdrankjes, vervloekingstabletten, en voodoo-poppen waarmee mensen het geluk meenden te kunnen vinden. Om de aanhoudende allure van magie bij de Oude Grieken te erkennen, maak je ook zelf een vervloekingstablet met bijhorend ritueel. Deze praktijkervaring helpt je de Oudgriekse magie te begrijpen in zijn context, bv. in vergelijking met religie en filosofie.

 

Deze werkwinkel is gericht op leerlingen van de 2de en 3de graad.

3. Griekse mythologie: boeiend en een creatieve uitdaging

Marc George, gepensioneerde leraar

 

Je kan actief ingaan op de uitdaging van voorgelezen verhalen en beleeft deze  expressief en creatief om het geheel als een tableau vivant weer te geven aan het einde van de werkwinkel. 

 

Deze werkwinkel is gericht op leraren en leerlingen van elke graad.

5. #FlippedVideos

David Stienaers, lector Latijn

 

Je kan YouTube-filmpjes haast niet meer weg denken uit ons alledaags leven… en toch is het gebruik van filmpjes nog niet echt ingeburgerd in ons Vlaamse onderwijs. Deels komt dat misschien omdat je wat afgeschrikt wordt door het technologische aspect, deels misschien omdat je een gebrek aan tijd hebt …?

  

Via deze werkwinkel leer je dat Flipped Videos een krachtig hulpmiddel kunnen zijn bij het creëren van actievere leeromgevingen voor onze leerlingen en dat ze je kunnen helpen om je klastijd efficiënter en gedifferentieerder te in te vullen. We vertrekken in deze werkwinkel vanuit de vraagstelling waarom en waarvoor we een Flipped Video kunnen gebruiken. Vervolgens leer je aan de hand van een stappenplan (met aandacht voor best practices en mogelijke valkuilen) hoe je zelf krachtige Flipped Videos kan maken voor jouw eigen leerlingen.

 

Deze werkwinkel is gericht op leraren.

7. Kalispera! Grieks 4.0

Katja De Herdt, docent UGent

 

Je hebt een basiskennis van het Nieuwgrieks en wil nog eens kort, maar krachtig worden ondergedompeld in de taal? Dan is deze werkwinkel iets voor jou. Songs, filmfragmenten en een enthousiaste lesgever zorgen voor veel auditieve input. Je krijgt een scala aan leesfragmenten aangereikt, van poëzie over cartoons tot een blogtekst. Hoe actief je aan het Griekse gesprek participeert, bepaal je zelf. In ieder geval ga je naar huis met "kefi", ideeën en internetlinks om je kennis ook thuis verder op peil te houden.

Ta leme!

 

Vereiste voorkennis: basiskennis Nieuwgrieks (bv. taalverwerving I-II aan universiteit of richtgraad 1 aan een cvo).

Deze werkwinkel is gericht op leraren. 

9. Door de ogen van een Griekse god

Anja Spillier, leerkracht mode en creatie volwassenenonderwijs

 

Er schuilt een beetje Griekse god in elk van ons… Voel je je als een vis in het water zoals Poseidon of oppermachtig als Zeus? Sensueel als Aphrodite of ben je zoals Dionysos meer een fuifbeest ? 

Ga creatief aan de slag met papier, schaar en lijm en maak je eigen persoonlijke "godenmasker".

 

Een leuk aandenken aan deze Griekse dag. 

 

Deze werkwinkel is gericht op leerlingen van het 2de en 3de jaar.

11. Griekse liederen zingen

Jan Demarcke, leraar

 

Taal wordt pas levend als je ze luidop kan doen klinken. We beginnen met enkele Oudgriekse liederen: op de cadans die de tekst vanzelf al "welluidend" maakt, plaatsen we een passende melodie.  Maar het zijn vooral Nieuwgriekse liederen waar we mee aan de slag gaan. Sommige komen uit de sfeer van de taverna en kunnen we met de songtekst voor ogen al vlug meezingen. Daarnaast zijn er de stevige melodieën met beklijvende teksten van het artistieke lied van Theodorakis en Markopoulos. De melancholie ontroert, de strijdlust zweept op. Tenslotte nemen we er ook enkele recentere hits uit de popmuziek bij. Want dit is onze doelstelling: al zingend de harten beroeren en als filómousos een onherstelbare filhelleen worden.

 

Om deze werkwinkel te kunnen volgen is het aan te raden om een beetje muzikaal gevoel te hebben, het Nieuwgrieks is altijd fonetisch getranscribeerd.

 

Deze werkwinkel is gericht op leraren en leerlingen van elke graad.

14. ἐρρῶσθαί σε εὔχομαι of "vele groetjes uit Egypte!": briefschrijven vroeger en nu

Klaas Bentein, post-doctoraal onderzoeker UGent

 

In deze werkwinkel staan brieven en briefschrijvers uit de oudheid centraal: je leest brieven in vertaling over thema’s die belangrijk

waren toen en nu (gezondheid, liefde, geld, dood), ontmoet de mensen achter de brieven, leert hoe brieven op hun bestemming raakten en aan welke vormelijke eigenschappen brieven moesten beantwoorden, etc.

 

De werkwinkel is interactief opgebouwd: je gaat op zoek naar gelijkenissen en verschillen tussen briefschrijven vroeger en nu, en beschrijft zelf een stuk papyrus.

 

Deze werkwinkel is gericht op leraren en leerlingen van de 3de graad.

16. Forever. And ever. And ever? De taal van de liefde – Van Sappho tot Beyoncé

Patrick De Rynck, redacteur, publicist, auteur

 

Antieke liefdespoëzie, het lijkt (en is) een stokoud genre.

 

We zijn inmiddels zowat 2600 jaar verder en Patrick De Rynck doet een gewaagde oefening: hoe zit het vandaag met de concepten, woorden en beelden die we voor "de liefde" gebruiken in onze love songs? Herkennen we de taal van de Grieken? Of zijn de talen van de liefde onherkenbaar veranderd? Zou Sappho begrijpen hoe Bob Dylan, Madonna en Beyoncé over liefde zingen?

 

Dankzij de liefde komen we dus uit op de Eeuwige Vraag: hoe anders of hoe herkenbaar zijn de Grieken, hun cultuur en hun emoties voor ons? Net als humor is liefde een gedroomde ingang om dat te ontdekken.

 

Patrick De Rynck, classicus, is de auteur, vertaler en samensteller van een groot aantal boeken waarin de oudheid en beeldende kunst de hoofdrol spelen.

 

Enige bekendheid met antieke liefdespoëzie strekt tot aanbeveling maar is geen noodzaak.

Deze werkwinkel is gericht op leraren en leerlingen van de 3de graad.

18. Choquerende heiligen in het Byzantijnse rijk

Julie Van Pelt, doctoraatsmedewerker UGent

 

Voor leerlingen:

Pater Damiaan? Moeder Theresa? Deze heiligen van de Christelijke kerk zeggen jou misschien wel iets, maar heb je ook al gehoord van de heilige dwaas Symeon, die door de straten van de stad liep terwijl hij deed alsof hij dronken was en prostituees achternazat? Of van de heilige monnik Pelagios, die bij zijn dood eigenlijk Pelagia bleek te zijn?

Maak kennis met deze merkwaardige heiligen uit het vroege Christendom, wiens levensverhalen we lezen in dramatische, meeslepende, choquerende of gewoon bizarre teksten. Daarna gaan we in debat; wat leren deze verhalen ons volgens jou over fenomenen zoals transgenderisme, travestie en grensoverschrijdend gedrag? Zijn deze thema’s misschien niet zo modern als we dachten?

 

Voor leerkrachten:

 

Je krijgt tools en methodes aangereikt om met jongeren vanuit de late oudheid een hedendaags debat aan te gaan over identiteitsvorming, gender, transgressief gedrag en de rol van religie hierin, maar ook de relevantie van het bestuderen van oude talen en culturen, de rol van literatuur in alledaagse gedragsvorming/-normering en de brandende actualiteit van Byzantijnse geschiedenis; want wat ná het oude Griekenland en het grote Rome kwam bepaalt ook onze moderne identiteit. Je ontvangt tevens een syllabus met handleiding voor leerkrachten die hagiografisch tekstmateriaal en achtergrondinformatie bevat, zodat je het rijke hagiografische corpus ook na de werkwinkel verder kan ontdekken met jouw leerlingen.

 

Vereiste voorkennis: basiskennis van het Oud Grieks.

Deze werkwinkel is gericht op leraren en leerlingen van de 3de graad.

21. Cappadocisch: het verhaal van een doodgewaande taal

Mark Janse, BOF-ZAP Onderzoeksprofessor Oud- & Kleinaziatisch Grieks UGent

 

Het Cappadocisch is een heel erg vreemde variant van het Grieks.

De oorspronkelijke bevolking van Cappadocië werd na de veroveringen van Alexander de Grote gehelleniseerd, maar het Cappadocisch werd altijd als "barbaars Grieks" beschouwd. Na de verovering door de Turken in de 11de eeuw werd het Cappadocisch verturkst en dus nog barbaarser. In 1924 moesten de Cappadociërs  naar Griekenland verhuizen, waar zij gediscrimineerd werden als Turkse bastaards. Daardoor durfden ze hun taal niet meer in het openbaar te spreken. Professor Mark Janse dacht dat hij al 13 jaar een dode taal had bestudeerd, toen hij in 2005 tot ieders verbazing toch nog sprekers ontdekte. Hij vertelt het meeslepende verhaal van de opgang, ondergang en wederopstanding van een doodgewaande taal.

 

Deze werkwinkel is gericht op leraren en leerlingen van de 2de en 3de graad.

24. Griekse gezelschapsspellen

Katrien Vanacker, leerkracht Grieks aan de Bernardusscholen te Oudenaarde

 

Speel je graag gezelschapsspelletjes? En wil je ook bijleren over Griekse mythologie? In deze werkwinkel mag je enkele bestaande hedendaagse gezelschapsspellen over de oudheid uitproberen. Zo kan je op avontuur gaan met Odysseus, duelleren met Hector en Achilles, het orakel van Delfi raadplegen, de Minotaurus verslaan, of een achtste wereldwonder bouwen.

 

Deze werkwinkel is gericht op leraren en leerlingen van elke graad.

26. Oudgrieks in een nieuw Griekenland

Brecht Van den Bossche, leraar Grieks 

 

In het begin van de 19de eeuw wordt Griekenland onafhankelijk.

De eerste schrijvers van dit onafhankelijke Griekenland vinden inspiratie bij hun voorouders, de oude Grieken. In deze werkwinkel duik je in de ontstaansgeschiedenis van het moderne Griekenland, maak je kennis met het Grieks anno 1835 en word je ondergedompeld in de wereld van de Griekse avonturenroman, waarin spanning en avontuur nooit ver weg zijn. Aan de hand van enkele fragmenten ontdek je hoe één verhaal moeiteloos 1500 jaren overbrugt. Of hoe het "Oudgrieks" plots minder oud lijkt dan het is.

 

Kennis van het Grieks volgens niveau 4de, 5de of 6de jaar aso is vereist om te kunnen deelnemen aan deze werkwinkel.

Deze werkwinkel is gericht op leerlingen van het 4de, 5de en 6de jaar.


Overzicht van de werkwinkelmomenten om 14.00 uur


2. Achter de gifbekers en warme baden: zelfdoding in de oudheid

Guy Claessens, post-doc KU Leuven

 

In deze werkwinkel kom je te weten hoe antieke filosofen dachten over zelfdoding. Ging het volgens hen om een heroïsche daad of was het net een teken van lafheid? Zijn de beroemde voorbeelden van gifbekers en warme baden representatief? Aan de hand van korte teksten van, onder anderen, Plato, Aristoteles en Epicurus, leer je hoe diverse filosofische scholen zelfdoding verdedigden of veroordeelden. Tot slot ontdek je de belangrijkste verschillen tussen de antieke en moderne opvattingen over zelfdoding.

 

Vereiste voorkennis: basiskennis over de oudheid.

Deze werkwinkel is gericht op leraren en leerlingen in de 3de graad.

6. Kalimera! Grieks 1.0.

Wim Cool, leraar Latijn en Grieks Don Bosco te Zwijnaarde

 

Wil je graag weten hoe de Grieken vandaag de dag spreken? Of denk je er aan om naar Griekenland op reis te gaan en wil je toch al wat voorbereid zijn? Dan is "Kalimera! Grieks 1.0" iets voor jou. Je leert jezelf voorstellen, mensen begroeten en enkele basiswoorden die elke reiziger nodig heeft!

 

Deze werkwinkel is gericht op leerlingen in de 2de en 3de graad.

8. In het voetspoor van Terpsichore, een kleine ontdekkingsreis door de wereld van de Griekse dans

Tinne Heylen, leerkracht Heilig Grafinstituut vzw te Turnhout

 

Beginnen je voeten spontaan te wiebelen als er muziek weerklinkt? Heb je altijd al eens willen proeven van de traditionele Griekse dansen? Treed dan in het voetspoor van Terpsichore en maak kennis met enkele Griekse dansen.

 

Makkelijke schoenen zijn aanbevolen, maar kan zelfs met een klein hakje.

 

Deze werkwinkel is gericht op leraren en leerlingen van elke graad.

10. Pentathlon! Ben jij de meest atletische Griek van Vlaanderen?

Ann Gielen, praktijkassistent Griekse Letterkunde UGent

 

Al doende leert men! In deze werkwinkel neem je deel aan een - soms licht gemoderniseerde - pentathlon met: hardlopen, verspringen, discuswerpen, speerwerpen en worstelen. Durf jij deze atletische uitdaging aan?

 

Trek sportieve kledij en schoenen aan a.u.b.!

Deze werkwinkel is gericht op leerlingen van elke graad.

13. Hou de cylopen in het oog!

Bart Bernaert, leraar

 

Je ontdekt veel dat je nog niet wist over deze eenogige reuzen. Waar ze vandaan komen, welk karakter ze hebben, en hoe ze nog altijd meespelen in boeken en films van onze tijd.

 

Deze werkwinkel is gericht op leerlingen van de 2de graad.

15 & 22. Sporen van Griekse mythologie in het Gentse centrum

Gentse Gidsen

 

Tijdens deze wandeling, begeleid door een Gentse stadsgids, kom je alles te weten over de sporen van Griekse mythologie die in het hedendaagse Gentse stadscentrum nog terug te vinden zijn.

Boeiende verhalen, doorspekt met Gentse weetjes, maken deze wandeling een must-do en must see. 

 

Deze werkwinkel is gericht op leraren en leerlingen van de 2de en 3de graad.

17. Het Grote Troje-debat (een mythologisch rollenspel)

Tine Scheijnen, postdoctoraal onderzoeker UGent

 

Oppergod Zeus zit met de handen in het haar. Grieken belegeren de rijke stad Troje! Helden zoeken roem, echtgenotes smeken om vrede en Menelaus wil zijn vrouw terug. Tot overmaat van ramp kibbelen de goden onderling: sommigen willen dat Troje wint, anderen helpen de Grieken. Allemaal komen ze zeuren bij Zeus. Hij weet het niet meer: aan welke kant staat hij? Moet hij de oorlog stoppen of steunen?

 

Ten einde raad nodigt hij iedereen uit voor overleg. Ook jij bent welkom. Kruip in de huid van de stoere Achilles, de mooie Helena of godin Athena en leer het verhaal vanuit hun standpunt kennen. In een heus rollenspel ontmoet je de andere personages en neem je deel aan Het Grote Trojedebat. Oorlog of vrede? Breng de mythe tot leven en beslis mee!

 

Om te kunnen deelnemen aan deze werkwinkel is het noodzakelijk dat je de list van "het Paard van Troje" kent en je graag meespeelt in een rollenspel (verkleden en toneelspel behoren tot de mogelijkheden).

 

Breng een item naar keuze (boek, film, afbeelding, speelgoeditem) dat verwijst naar de Trojaanse Oorlog mee a.u.b.!

 

Deze werkwinkel is gericht op leerlingen van de 1ste graad.

20. Gamen, de Griekse wereld achter de schermen van interactive entertainment

Zeno De Koster, leerling Atheneum Mariakerke

 

Je ontdekt aan de hand van verschillende games (Final Fantasy, God of War, Grepolis en Mass Effect) hoe developers Griekse termen en verhalen in hun games verweven.

 

Met een Prezi en de input van het "publiek" bekijken we muziek en design, het verhaal en de gekozen namen (van Sorceress Edea tot Kratos). Met veel geluid- en beeldmateriaal brengen we alles tot leven.

 

Deze werkwinkel is gericht op leraren en leerlingen van elke graad.

23. Eureka! Ontdek Archimedes en zijn uitvindingen

Julie Boeten en Sien De Groot , doctoraatstudenten UGent

 

Hou je van experimenten? Ben je benieuwd hoe de oude Grieken aan wetenschap deden? Heb je er, kortom, altijd van gedroomd om in de voetsporen van Archimedes te treden? Eureka! We hebben de perfecte werkwinkel voor jou gevonden!

 

Als een echte onderzoeker ga je in onze werkwinkel op speurtocht naar de geheimen van Archimedes, verborgen in een onleesbaar document. Je ontdekt hoe wetenschappers verborgen teksten in middeleeuwse handschriften weer leesbaar maken. Via een aantal experimenten maak je kennis met de uitvindingen van Archimedes, en kom je allerlei spannende verhalen over de man te weten.  

 

Deze werkwinkel is gericht op leerlingen van het 2de en 3de jaar.

26. Oudgrieks in een nieuw Griekenland

Brecht Van den Bossche, leraar Grieks 

 

In het begin van de 19de eeuw wordt Griekenland onafhankelijk.

De eerste schrijvers van dit onafhankelijke Griekenland vinden inspiratie bij hun voorouders, de oude Grieken. In deze werkwinkel duik je in de ontstaansgeschiedenis van het moderne Griekenland, maak je kennis met het Grieks anno 1835 en word je ondergedompeld in de wereld van de Griekse avonturenroman, waarin spanning en avontuur nooit ver weg zijn. Aan de hand van enkele fragmenten ontdek je hoe één verhaal moeiteloos 1500 jaren overbrugt. Of hoe het "Oudgrieks" plots minder oud lijkt dan het is.

 

Kennis van het Grieks volgens niveau 4de, 5de of 6de jaar aso is vereist om te kunnen deelnemen aan deze werkwinkel.

Deze werkwinkel is gericht op leerlingen van het 4de, 5de en 6de jaar.

28. Theater en muziek in de Griekse oudheid,  zoveel meer dan "spelen"

Flore Debusschere en Loïs Heirman, leerlingen Atheneum Mariakerke

 

Laat je meevoeren naar de wonderlijke wereld van Griekse beelden en klanken uit vervlogen tijden. Tijdloos theater met een fenomenale fantasie! Ontdek de geheimen van haar eeuwig succes…

 

Deze werkwinkel is gericht op leerlingen van de 2de en 3de graad.

3. Griekse mythologie: boeiend en een creatieve uitdaging

Marc George, gepensioneerde leraar

 

Je kan actief ingaan op de uitdaging van voorgelezen verhalen en beleeft deze  expressief en creatief om het geheel als een tableau vivant weer te geven aan het einde van de werkwinkel. 

 

Deze werkwinkel is gericht op leraren en leerlingen van elke graad.

7. Kalispera! Grieks 4.0

Katja De Herdt, docent UGent

 

Je hebt een basiskennis van het Nieuwgrieks en wil nog eens kort, maar krachtig worden ondergedompeld in de taal? Dan is deze werkwinkel iets voor jou. Songs, filmfragmenten en een enthousiaste lesgever zorgen voor veel auditieve input. Je krijgt een scala aan leesfragmenten aangereikt, van poëzie over cartoons tot een blogtekst. Hoe actief je aan het Griekse gesprek participeert, bepaal je zelf. In ieder geval ga je naar huis met "kefi", ideeën en internetlinks om je kennis ook thuis verder op peil te houden.

Ta leme!

 

Vereiste voorkennis: basiskennis Nieuwgrieks (bv. taalverwerving I-II aan universiteit of richtgraad 1 aan een cvo).

Deze werkwinkel is gericht op leraren. 

9. Door de ogen van een Griekse god

Anja Spillier, leerkracht mode en creatie volwassenenonderwijs

 

Er schuilt een beetje Griekse god in elk van ons… Voel je je als een vis in het water zoals Poseidon of oppermachtig als Zeus? Sensueel als Aphrodite of ben je zoals Dionysos meer een fuifbeest ? 

Ga creatief aan de slag met papier, schaar en lijm en maak je eigen persoonlijke "godenmasker".

 

Een leuk aandenken aan deze Griekse dag. 

 

Deze werkwinkel is gericht op leerlingen van het 2de en 3de jaar.

11. Griekse liederen zingen

Jan Demarcke, leraar

 

Taal wordt pas levend als je ze luidop kan doen klinken. We beginnen met enkele Oudgriekse liederen: op de cadans die de tekst vanzelf al "welluidend" maakt, plaatsen we een passende melodie.  Maar het zijn vooral Nieuwgriekse liederen waar we mee aan de slag gaan. Sommige komen uit de sfeer van de taverna en kunnen we met de songtekst voor ogen al vlug meezingen. Daarnaast zijn er de stevige melodieën met beklijvende teksten van het artistieke lied van Theodorakis en Markopoulos. De melancholie ontroert, de strijdlust zweept op. Tenslotte nemen we er ook enkele recentere hits uit de popmuziek bij. Want dit is onze doelstelling: al zingend de harten beroeren en als filómousos een onherstelbare filhelleen worden.

 

Om deze werkwinkel te kunnen volgen is het aan te raden om een beetje muzikaal gevoel te hebben, het Nieuwgrieks is altijd fonetisch getranscribeerd.

 

Deze werkwinkel is gericht op leraren en leerlingen van elke graad.

14. ἐρρῶσθαί σε εὔχομαι of "vele groetjes uit Egypte!": briefschrijven vroeger en nu

Klaas Bentein, post-doctoraal onderzoeker UGent

 

In deze werkwinkel staan brieven en briefschrijvers uit de oudheid centraal: je leest brieven in vertaling over thema’s die belangrijk

waren toen en nu (gezondheid, liefde, geld, dood), ontmoet de mensen achter de brieven, leert hoe brieven op hun bestemming raakten en aan welke vormelijke eigenschappen brieven moesten beantwoorden, etc.

 

De werkwinkel is interactief opgebouwd: je gaat op zoek naar gelijkenissen en verschillen tussen briefschrijven vroeger en nu, en beschrijft zelf een stuk papyrus.

 

Deze werkwinkel is gericht op leraren en leerlingen van de 3de graad.

16. Forever. And ever. And ever? De taal van de liefde – Van Sappho tot Beyoncé

Patrick De Rynck, redacteur, publicist, auteur

 

Antieke liefdespoëzie, het lijkt (en is) een stokoud genre.

 

We zijn inmiddels zowat 2600 jaar verder en Patrick De Rynck doet een gewaagde oefening: hoe zit het vandaag met de concepten, woorden en beelden die we voor "de liefde" gebruiken in onze love songs? Herkennen we de taal van de Grieken? Of zijn de talen van de liefde onherkenbaar veranderd? Zou Sappho begrijpen hoe Bob Dylan, Madonna en Beyoncé over liefde zingen?

 

Dankzij de liefde komen we dus uit op de Eeuwige Vraag: hoe anders of hoe herkenbaar zijn de Grieken, hun cultuur en hun emoties voor ons? Net als humor is liefde een gedroomde ingang om dat te ontdekken.

 

Patrick De Rynck, classicus, is de auteur, vertaler en samensteller van een groot aantal boeken waarin de oudheid en beeldende kunst de hoofdrol spelen.

 

Enige bekendheid met antieke liefdespoëzie strekt tot aanbeveling maar is geen noodzaak.

Deze werkwinkel is gericht op leraren en leerlingen van de 3de graad.

18. Choquerende heiligen in het Byzantijnse rijk

Julie Van Pelt, doctoraatsmedewerker UGent

 

Voor leerlingen:

Pater Damiaan? Moeder Theresa? Deze heiligen van de Christelijke kerk zeggen jou misschien wel iets, maar heb je ook al gehoord van de heilige dwaas Symeon, die door de straten van de stad liep terwijl hij deed alsof hij dronken was en prostituees achternazat? Of van de heilige monnik Pelagios, die bij zijn dood eigenlijk Pelagia bleek te zijn?

Maak kennis met deze merkwaardige heiligen uit het vroege Christendom, wiens levensverhalen we lezen in dramatische, meeslepende, choquerende of gewoon bizarre teksten. Daarna gaan we in debat; wat leren deze verhalen ons volgens jou over fenomenen zoals transgenderisme, travestie en grensoverschrijdend gedrag? Zijn deze thema’s misschien niet zo modern als we dachten?

 

Voor leerkrachten:

 

Je krijgt tools en methodes aangereikt om met jongeren vanuit de late oudheid een hedendaags debat aan te gaan over identiteitsvorming, gender, transgressief gedrag en de rol van religie hierin, maar ook de relevantie van het bestuderen van oude talen en culturen, de rol van literatuur in alledaagse gedragsvorming/-normering en de brandende actualiteit van Byzantijnse geschiedenis; want wat ná het oude Griekenland en het grote Rome kwam bepaalt ook onze moderne identiteit. Je ontvangt tevens een syllabus met handleiding voor leerkrachten die hagiografisch tekstmateriaal en achtergrondinformatie bevat, zodat je het rijke hagiografische corpus ook na de werkwinkel verder kan ontdekken met jouw leerlingen.

 

Vereiste voorkennis: basiskennis van het Oud Grieks.

Deze werkwinkel is gericht op leraren en leerlingen van de 3de graad.

21. Cappadocisch: het verhaal van een doodgewaande taal

Mark Janse, BOF-ZAP Onderzoeksprofessor Oud- & Kleinaziatisch Grieks UGent

 

Het Cappadocisch is een heel erg vreemde variant van het Grieks.

De oorspronkelijke bevolking van Cappadocië werd na de veroveringen van Alexander de Grote gehelleniseerd, maar het Cappadocisch werd altijd als "barbaars Grieks" beschouwd. Na de verovering door de Turken in de 11de eeuw werd het Cappadocisch verturkst en dus nog barbaarser. In 1924 moesten de Cappadociërs  naar Griekenland verhuizen, waar zij gediscrimineerd werden als Turkse bastaards. Daardoor durfden ze hun taal niet meer in het openbaar te spreken. Professor Mark Janse dacht dat hij al 13 jaar een dode taal had bestudeerd, toen hij in 2005 tot ieders verbazing toch nog sprekers ontdekte. Hij vertelt het meeslepende verhaal van de opgang, ondergang en wederopstanding van een doodgewaande taal.

 

Deze werkwinkel is gericht op leraren en leerlingen van de 2de en 3de graad.

24. Griekse gezelschapsspellen

Katrien Vanacker, leerkracht Grieks aan de Bernardusscholen te Oudenaarde

 

Speel je graag gezelschapsspelletjes? En wil je ook bijleren over Griekse mythologie? In deze werkwinkel mag je enkele bestaande hedendaagse gezelschapsspellen over de oudheid uitproberen. Zo kan je op avontuur gaan met Odysseus, duelleren met Hector en Achilles, het orakel van Delfi raadplegen, de Minotaurus verslaan, of een achtste wereldwonder bouwen.

 

Deze werkwinkel is gericht op leraren en leerlingen van elke graad.

27. Oudgriekse magie in theorie… en praktijk

Evelien Bracke, senior Lecturer in Classics, Swansea UK

 

In deze werkwinkel word je ondergedompeld in de duistere kant van de oudheid. Samen gaan we op zoek naar de tovenaars en heksen die de marges van de Oudgriekse maatschappij en literatuur bevolken met hun goden en demonen, liefdesdrankjes, vervloekingstabletten, en voodoo-poppen waarmee mensen het geluk meenden te kunnen vinden. Om de aanhoudende allure van magie bij de Oude Grieken te erkennen, maak je ook zelf een vervloekingstablet met bijhorend ritueel. Deze praktijkervaring helpt je de Oudgriekse magie te begrijpen in zijn context, bv. in vergelijking met religie en filosofie.

 

Deze werkwinkel is gericht op leerlingen van de 2de en 3de graad.