Tweedaagse van TA & TAC nijverheid

Dinsdag 10 en woensdag 11 maart 2020

Openingsreferaat: Polarisatie

Bart Brandsma

Overzicht van de werkwinkel op dinsdag 10 maart 2020

Werkwinkel: Beleidsdomeinen, verantwoordelijkheidsgebieden en vorderingsprocessen visualiseren

Johan Lambrecht,  vakbegeleider elektriciteit-elektronica en specifieke vakken van de 1ste graad Katholiek Onderwijs Vlaanderen regio Oost-Vlaanderen

 

Hoe kan een TAC - TA - team zijn kritische prestatie indicatoren in beeld brengen? Hoe kan men de vorderingsprocessen - regeltaken - kwaliteitsvol beheersen, opvolgen en bewaken? Hoe kan men een schoolvisie transparant monitoren?  

 

In deze werkwinkel leer je een dashboard voor TAC's/TA's/teams ontwikkelen. 

Het is een hulpmiddel om prestaties en procesvorderingen binnen de school, domeinen, studierichtingen en vakgroepen in beeld te brengen. Je leert KPI's SMART omschrijven. Een dashboard kan het opvolgingsproces faciliteren. Het zorgt ervoor dat er een dynamische efficiënte kan nagestreefd worden binnen de afdeling, het beleidsteam/vakgroep.

Het is een toegang tot actuele data. De overzichtsfunctie zorgt ervoor dat je ook sneller op bepaalde zaken kan focussen in de specifieke context. Door de prestaties onder de aandacht te brengen, blijft iedereen – intern en extern – gefocust. Het dashboard werkt als een automatische herinnering aan de collectieve streefdoelen binnen een team. Na deze werkwinkel slaag je erin om zelf een dashboard te ontwikkelen en te beheren.

 

Breng je laptop en GSM mee a.u.b.!

Overzicht van de werkwinkels op woensdag 11 maart 2020

Werkwinkel: De rol van TAC en TA in de processen van BVH

Maurits Goeman, vakbegeleider mechanica - auto - koeling en warmte en specifieke vakken van de 1ste graad en Johan Lambrecht,  vakbegeleider elektriciteit-elektronica en specifieke vakken van de 1ste graad Katholiek Onderwijs Vlaanderen regio Oost-Vlaanderen

 

Aan de hand van verschillende casussen overlopen we de  processen van het toezichtkader BVH. Waar kunnen we preventief op letten bij het aankopen van goederen en machines? Hoe kunnen we onze labo’s beveiligen en duurzame gezonde leeromgevingen creëren?

Brandpreventie en valgevaar behoort niet enkel tot het takenpakket van de preventieadviseur!

 

In deze werkwinkel proberen we vanuit concrete voorbeelden te schetsen hoe wij als TA bewoonbaarheid, veiligheid en hygiëne invullen. Diverse school interpretaties worden nader toegelicht ter inspiratie van het eigen veiligheids- en risicobeleid. 

 

Breng je laptop en GSM mee a.u.b.!

Werkwinkel: Beroepskwalificaties: een ontwikkelingskader voor de toekomstige leerplannen

Maurits Goeman, vakbegeleider mechanica - auto - koeling en warmte en specifieke vakken van de 1ste graad en Johan Lambrecht,  vakbegeleider elektriciteit-elektronica en specifieke vakken van de 1ste graad Katholiek Onderwijs Vlaanderen regio Oost-Vlaanderen

 

In de toekomstige leerplancommissies wordt er rekening gehouden met de curriculum dossiers. Eindtermen en beroepskwalificatiedossiers vormen het voorbereidend ontwikkelingskader van de studierichtingen, waarbij de competenties verwerkt worden in de leerplannen. In deze werkwinkel worden de BK’s en standaardtrajecten duaal toegelicht. Welke kennis en vaardigheden worden er verwacht? Welke BK's worden er gelinkt aan de studierichtingen? Het is voor de studierichtingsverantwoordelijken/TA’s  noodzakelijk om de implementatie van de leerplannen op een doordachte manier voor te bereiden. Er wordt per subdomein nagegaan of er specifieke doelen omgezet kunnen worden in logische leerlijnen - leertrajecten.

 

Breng je laptop mee a.u.b.!


Slotreferaat: Hoe bouw je Dreamteams?

Johan De Keyser

 

Hoe kan je een coachende met een directieve leiderschapsstijl combineren, waardoor dwarsliggers weer onder de sporen gaan liggen en jouw organisatie opnieuw richting het realiseren van geweldige dromen dendert? Dat legt Johan De Keyser je graag uit tijdens een no-nonsense keynote, gebaseerd op zijn boek "Bouw je Dreamteam", dat in 2018 bij LannooCampus verscheen. Hij geeft je een paar prikkelende inzichten en een aantal handige tools mee om je mensen met meer plezier efficiënter te laten samenwerken. Daarbij staat het ontwikkelen van de vier teamkwaliteiten: "te vertrouwen zijn", "expressief kunnen zijn", "afspraken maken en aansprakelijk houden" en "monitoren" centraal.